Żelazo i jego rola w organizmie dziecka


Żelazo i jego rola w organizmie dziecka
Żelazo to ważny pierwiastek dla ludzkiego organizmu – szczególnie w przypadku dzieci. To dzięki niemu możliwa jest produkcja czerwonych krwinek. Ponadto żelazo wspomaga zwalczanie infekcji przez organizm, prawidłową pracę serca, dotlenienie organizmu, jak również wpływa korzystnie na rozwój mózgu. Jak dbać o zachowanie odpowiedniego poziomu żelaza w organizmie?

Jak zadbać o odpowiedni poziom żelaza?

Zachowanie odpowiedniego poziomu żelaza zależne jest od stosowania odpowiednio zbilansowanej diety – jadłospis powinien być bogaty w produkty dostarczające najlepiej przyswajalne żelazo. W przypadku niemowląt na obniżony poziom tego minerału wpływać może bardzo długie karmienie piersią, skutkujące niedostarczeniem niezbędnych składników odżywczych. Warto podkreślić, że wchłanianie żelaza mogą utrudniać niektóre choroby, inne natomiast zwiększają jego wydalanie obniżając poziom tego minerału w organizmie. Obniżony poziom żelaza spowodowany być może przez:

  • zaburzenia wchłaniania,
  • przewlekłe lub długotrwałe krwawienia,
  • okres intensywnego wzrostu u dzieci,
  • obniżony poziom witaminy C.

Żelazo – w jakich produktach znajdziemy go najwięcej?

Warto podkreślić, że istnieją dwa rodzaje żelaza:

  • odmiana hemowa żelaza, która występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego i jest łatwo przyswajalna przez organizm,
  • odmiana niehemowa żelaza, która pochodzi z produktów roślinnych i jest trudniej przyswajalna przez organizm.

Biorąc pod uwagę łatwość wchłaniania zaleca się spożywanie produktów zwierzęcych zawierających żelazo. W przypadku niemowląt dieta bogata w źródła łatwo przyswajalnego żelaza powinna dotyczyć matki. Najlepszymi źródłami żelaza hemowego są:

  • czerwone mięso,
  • kaszanka,
  • drób (indyk, kurczak),
  • ryby (tuńczyk, halibut).

Źródła żelaza niehemowego:

  • pieczywo pełnoziarniste,
  • płatki śniadaniowe,
  • kakao,
  • orzechy,
  • pestki dyni,
  • suszone morele,
  • suszone figi,
  • kasze,
  • warzywa strączkowe,
  • brokuły,
  • buraki,
  • papryka,
  • fasola,
  • natka pietruszki.

Przy diecie regulującej poziom żelaza w organizmie nie powinno się także spożywać w nadmiernych ilościach takich produktów jak:

  • wysoko przetworzone jedzenie (gotowe potrawy, jedzenie w puszkach),
  • słodycze,
  • kawa i herbata (utrudniają wchłanianie żelaza),
  • mleko, sery, czekolada (utrudniają wchłanianie żelaza).

W trakcie suplementacji żelaza nie należy zaś zapomnieć o diecie bogatej w witaminę C, która ułatwia wchłanianie żelaza (witamina C występuje w dużych ilościach w cytrusach, kapuście kiszonej i ziemniakach. Poza zbilansowaną dietą warto również podawać dziecku suplementy diety dostosowane do ich wieku zawierające szereg potrzebnych witamin, żelazo oraz wapń.

Dodaj komentarz